Publiekssymposium 2017_Marieke van der Waal

       engels lumc logo blauw engels jpg 768

oud en jong 134'Leven koffiedrinkers langer?' Lezing over voeding en veroudering door Ir. Marieke van der Waal

 

Kranten en tijdschriften staan boordevol voedingsadviezen die een langer en gezond leven beloven. De ene keer is quinoa een ‘superfood’, dan weer moeten we massaal aan het hennepzaad en kokosvet. Veel adviezen hebben geen of beperkte wetenschappelijke grondslag. Adviezen die voortkomen uit wetenschappelijk onderzoek spreken elkaar soms tegen of leveren vreemde verbanden op. Recent nog  kreeg u het advies drie kopjes koffie per dag te drinken om de kans op lever-, hart- en nierziektes te verkleinen. Mijn collega’s voedingsdeskundigen en epidemiologen buitelden over elkaar heen. Klopten de uitkomsten van dit onderzoek nu wel of niet? We verouderen allemaal. Wat is veroudering en wat hebben we aan voedingsadviezen als we vitaal oud willen worden?

Marieke studeerde Voeding van de Mens aan de Wageningen Universiteit en deed aansluitend onderzoek naar de kwaliteit van zorg voor chronisch zieke patiënten. Zij vervolgde haar carrière als programmasecretaris bij NWO-Medische Wetenschappen (het huidige ZonMw). Toen zij in 2002 directeur werd van de Nederlandse Public Health Federatie, bleef de inhoud van het vakgebied steeds leidend bij haar inzet voor het verkrijgen van meer aandacht en middelen voor een goede publieke gezondheidszorg in Nederland.

Bij Leyden Academy is Marieke van der Waal ook verantwoordelijk voor het (cursorische) onderwijs, de Leidse Proeftuin Zorg & Welzijn, management, financiën en contacten met de Raad van Commissarissen en samenwerkingspartners. Voorts is zij directeur van de Nederlandse tak van de International Longevity Center Global Alliance en vervult zij toezichthoudende rollen bij Coloriet (ouderenzorg, voorzitter kwaliteitscommissie) en Welzijn Lelystad (portefeuilles cliënten, juridische zaken).

Marieke doet onderzoek naar Veroudering en vitaliteit, voeding. Verder is zij geïnteresseerd in de structuur en financiering van de gezondheidszorg, onderwijsvernieuwing, samenleving, beeldvorming, jong en oud, loopbaanlijnen, levensles. Kennis vergroten en overdragen.

Share us